Cornelia Påhlsson, Syd, berättar i text och bild om några alldeles speciella resor hon gjorde med Reseseniorerna 2003 – 2013. Läs den här!
Bildserie som startar 1988 (när vi grundades), lite typiska bransch-giveaways, minnen, m.m. Avslutas med hälsningar till vårt jubileum från några vänner i branschen.
Bilder från vår verksamhet under (de senaste) åren. Utflykter, studiebesök, resor, luncher och annat. Är du med på bild?
Sommaren 1947 skulle jag läsa extra för att komma upp i realskolans tredje klass. Med kursböcker från Hermods med i kappsäcken tog jag arbete på Jädra bondgård utanför Enköping. Men den vistelsen blev inte lång. Jag gjorde snart ett besök på Arbetsförmedlingen i Stockholm och frågade om det inte fanns sommararbete på något ritkontor eftersom det intresserade mig mycket mer än lantlivet. Men för så kort tid kunde man inte ordna något i den vägen. Däremot behövde Reso ett cykelbud under sommaren.
Reso var en resebyrå och vad en resebyrå var visste jag inte.
Ett år efter ankomsten till Amerika, i juni 1906, flyttar Erik från skogsarbetarlägren i Arizona till den lilla staden Hibbing i Minnesota. Där bor redan många Våmhusbor. Han har nu tagit sig namnet Eric Wickman och fått jobb som diamantborrare.
Under 1916 växer intresset för att ytterligare bygga ut det amerikanska vägnätet. Privatbilismen har nu ökat och det finns omkring 2,3 miljoner bilar registrerade i USA. Kravet på en utbyggnad av trafiknätet kommer bland annat från landets bönder som vill ha bättre vägar för transporter.
Den 11 juli skriver president Woodrow Wilson under Federal Aid Road Act of 1916 som innebär att sjuttiofem miljoner dollar i statliga pengar ska avsättas för att bygga nya och förbättra redan existerande vägar. Delstaterna får ansöka om bidrag och vägar utanför storstäderna ska prioriteras. Pengarna ska portioneras ut mellan delstaterna och storleken på bidragen ska avgöras av geografi, invånarantal och redan existerande vägnätverk. Två krav för att vägar ska beviljas anslag är dock att de ska vara öppna för allmänheten och att inga vägtullar får tas ut.
Hösten hade kommit och båten var upptagen på land. Det skedde varje år i mitten av oktober och standardfrågan bland entusiasterna var densamma år efter år: ”Va, skall du ta upp båten mitt i säsongen?”
Arbetet på Bromma flygplats rullade på som vanligt när telefonen en dag ringde på mitt tjänsterum. Det var en god vän och tidigare arbetskamrat som ringde och gav mig ett erbjudande som det var svårt att tacka nej till.
Jag erbjöds en tjänst i city, på Nordisk Resebureau. Företaget hade just köpts upp av Salénrederierna, som redan tidigare ägde en resebyrå vid namn Atlas Resebyrå. Man hade nu köpt in Nordisk Resebyrå av Svenska Amerika Linjen och det nya namnet efter fusionen var Nordisk-Atlas Resebureau.
Jag stod på en grund balkong högt uppe i ett hus på Rue de Trevise i Paris nionde distrikt.
Bilarna, som kom från Rue La Fayette och skulle till Les Grandes Boulevardes, hade fastnat i en kö på den smala gatan. Genom de öppna biltaken kunde jag se taxichaufförerna med gauloisen i mungipan och baskerns skugglist nedskjuten i pannan. Tidningen utvikt över ratten och – handen på signalhornet. Signalerna var öronbedövande. Men de tidningsläsande chaufförerna tycktes helt obesvärade av ljudet. Bilkön stod där den stod över takens skorstenar, som mest liknar upp och nedvända blomkrukor, skymtade jag i norr Sacre Coeurs välvda kupol. Mitt genom staden flöt Seine med nyutspruckna kastanjer som en grön slöja över det grå vattnet i l’heure bleu. Men jag tänkte varken på trafiken, staden eller skymningen. Jag hade fått en idé, som jag inte kunde släppa. Innan jag vände gatan ryggen och steg in i rummet, som ännu luktade cyankalium efter rökning mot ohyra, hade jag bestämt mig….
Hans-Erik Börjesson avled sommaren 2020.
Göte Rosén (1920 – 2004) var en av charterflygets pionjärer. Sedan 40-talet kämpade han med outtröttlig energi för billiga flygresor till sydligare länder. År 1953 startade ”busskungen” Knut Oskar Gustavsson från Örebro med Transairdirektören Per Lovén och Göte Rosén de första seriecharterflygningarna till Hamburg, Pisa och Marseilles. Så kom Palma de Mallorca som resmål och därmed satte ”charterkarusellen” igång.
Av familjen Rosén har vi fått tillåtelse att publicera några avsnitt ur Göte Roséns memoarer ”Vägen till Palma – 25 års luftaffärer”
Boken kan finnas på antikvariat för den som är intresserad att läsa mera om ”pionjärtiden”.
Ett år efter ankomsten till Amerika, i juni 1906, flyttar Erik från skogsarbetarlägren i Arizona till den lilla staden Hibbing i Minnesota. Där bor redan många Våmhusbor. Han har nu tagit sig namnet Eric Wickman och fått jobb som diamantborrare.
Under 1916 växer intresset för att ytterligare bygga ut det amerikanska vägnätet. Privatbilismen har nu ökat och det finns omkring 2,3 miljoner bilar registrerade i USA. Kravet på en utbyggnad av trafiknätet kommer bland annat från landets bönder som vill ha bättre vägar för transporter.
Den 11 juli skriver president Woodrow Wilson under Federal Aid Road Act of 1916 som innebär att sjuttiofem miljoner dollar i statliga pengar ska avsättas för att bygga nya och förbättra redan existerande vägar. Delstaterna får ansöka om bidrag och vägar utanför storstäderna ska prioriteras. Pengarna ska portioneras ut mellan delstaterna och storleken på bidragen ska avgöras av geografi, invånarantal och redan existerande vägnätverk. Två krav för att vägar ska beviljas anslag är dock att de ska vara öppna för allmänheten och att inga vägtullar får tas ut.
Peter Konrad började sin resebana 1954 på Ungdomens Resebyrå. Under november månad kommer vi att på vår hemsida publicera hans skildring av den första pionjärtiden, bl.a. en händelserik kryssning i Medelhavet för 250 resenärer år 1960. Men redan nu kan du ta del av hans erfarenheter från hans första gruppresa 1946.
”Jag åkte på min första gruppresa vintern 1946. Det handlade om ”Skolungdomens allmänna fjällfärd” som arrangerades av Svenska Turistföreningen, Svenska Skid- och Friluftsfrämjandet tillsammans med SJ”
Välkommen till Resebranchens Seniorer, föreningen för Dig som arbetat inom rese- och turistnäringen. Vi ordnar intressanta studiebesök och sammankomster i tre geografiska regioner samt arrangerar gemensamma resor.
I vår förening kommer du att träffa många trevliga och stimulerande seniorer, som tidigare varit verksamma inom näringsgrenar som resebyrå, tåg, flyg, båt, bil, hotell eller andra till rese- och turistindustrin knutna verksamheter.
FÖR MEDLEMSKAP ANVÄND:
Swish 123 341 2814 eller Bankgiro 5054-5771
FÖR EVENEMANG ANVÄND:
Swish: 123 498 1684 eller Postgiro: 285 747-2
Copyright 2014 | All Rights Reserved | Produktion: Travelproduction Åke Johansson.